“Van Krantenjongen
tot Miljonair” is een boek uit 1926 en het boek zegt dat als je maar hard genoeg
werkt, lef hebt en ondernemend bent dat je er wel komt in het leven. Bill Gates
en Steve Jobs maakten hun universitaire opleiding niet af maar dat was voor hen
geen belemmering om Microsoft en Apple uit te bouwen tot grote multinationals.
In Nederland hebben we Henny van der Most en Joop van den Ende. Henny verliet
op 15 jarige leeftijd de technische school en ging in oud ijzer handelen. Hij is
nu 63 jaar, koopt oude bedrijfspanden, bouwt deze om tot horeca- en
amusementspaleizen en heeft zo’n 2000 medewerkers in dienst. Joop van den Ende
maakte de LTS wel af, maar ging niet verder leren. Hij begon een winkel in
feestartikelen en zijn levensverhaal is bekend.
Bijna iedereen kent wel iemand in zijn omgeving die het
zonder diploma heeft gemaakt. Wat al die
extreem succesvolle schoolverlaters zo groot gemaakt heeft, is niet hun gebrek
aan een diploma of opleiding. Ze beschikken over een ongelooflijk talent en dat
is de basis voor hun succes.
Zelf ben
ik ook een schoolverlater. Mijn universitaire studie bracht me niet wat ik zocht
en in ieder geval geen geluk. Na wat omzwervingen en een aantal jaren als
reisleider werd ik terug in Nederland geconfronteerd met de realiteit. Ik was
niet talentvol en ondernemend genoeg om zonder diploma verder te komen en via
allerlei baantjes belandde ik op 32-jarige leeftijd als zij-instromer in het
Middelbaar Beroepsonderwijs. Ik was 35 toen ik mijn HBO-diploma haalde.
Nu mag ik
mij in de regio Noordoost-Brabant Programmamanager Voortijdig Schoolverlaten
noemen. Investeren in jongeren en een startkwalificatie loont, daarom werk ik
mee aan de landelijke ambitie om het aantal voortijdig schoolverlaters in 2016
terug te dringen tot maximaal 25.000 leerlingen per jaar.
Scholen en
instellingen kunnen veel doen om uitval te voorkomen. Dat begint bij het voeren
van intakegesprekken en het bieden van objectieve informatie over de opleiding
en het werk waar het toe opleidt. Ook is het belangrijk dat onderwijs goed en
uitdagend is. Een voorbeeld is het werkatelier op de Ondernemersacademie van
het Koning Willem I College. In het werkatelier leren studenten individueel of
in kleine groepjes ondernemend te denken en te zijn.
Het
belangrijkste middel in de strijd tegen voortijdig schoolverlaten is echter het
intensief begeleiden van leerlingen tijdens de gehele studieloopbaan. Het vereist pedagogische tact. Een goede
verbinding tussen docent en leerling is essentieel. Goede relaties geven het
vertrouwen dat nodig is voor goede prestaties.
Scholen
moeten ook samenwerken en elkaar vinden in het belang van onze jongeren. Niet
iedereen is een Bill Gates of een Joop van den Ende. Een startkwalificatie
helpt jongeren op weg en als samenleving
zijn we het verplicht om jongeren kansen en indien nodig tweede kansen te
bieden.
Ik ben
blij dat ik een tweede kans heb gehad.
Bij toerbeurt geven vier panelleden hun
visie op onderwijs. Deze week Reinoud van Uffelen. Hij werkt namens het Koning
Willem I College als Programmamanager Voortijdig Schoolverlaten voor de regio
Noordoost-Brabant.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten